onsdag 12. mars 2008

ERROR OPPRETTET...eller omvendt

Heisann alle ivrige lesere! Denne uken er det utrolig mye å gjøre på skolen. Mandag var det fremføring og innlevering av et stort prosjekt i samfunnsfag, tirsdag var det matteprøve, onsdag er det jobbing med engelskprosjekt, torsdag er det blogg og skrivedag og fredag er det naturfagsprøve! Men selvfølgelig, jeg satser jo stort på min kjære blogg så dette skal bli bra! Vi har nemlig fått i oppgave å skrive en kommentar til en artikkel som interesserer oss, og dette skal jeg gjøre nå.

Artikkelen jeg har valgt å skrive en liten kommentar til fant jeg på VG og ble lagt inn 3. Mars. Overskriften er ”Dansk journalist truet av revolver-bestemor i Texas.” Denne artikkelen fanget oppmerksomheten min pga overskriften. Jeg ble veldig interessert i hva den kunne inneholde, og syntes det virket morsomt å lese videre. Artikkelen handlet om denne eldre damen som følte seg truet nok til å ta med seg revolveren ut da en ukjent journalist kom inn på eiendommen hennes. Journalisten snakket i telefonen og var ikke klar over at han var på noen sin eiendom. Den gamle damen ropte at han måtte forsvinne, men dette hørte ikke journalisten. Det kunne blitt dramatisk, for i Texas har folk rett til å skyte og drepe borgere som kommer inn på deres eiendom, men heldigvis gikk journalisten på grunn av damens rop.

Tenk dere hvis gamla hadde skutt denne journalisten! Bare på grunn av en misforståelse hadde en uskyldig person blitt skadet, i verste fall drept. Disse reglene i USA er helt syke er min mening. At alle borgere har lov til å bære våpen og skyte og drepe personer som kommer inn på deres eiendom? Hva er det for noe? Om journalisten hadde blitt skutt hadde det blitt en internasjonal diskusjon, og man måtte kanskje ha begynt å tenke litt nytt med tanke på denne regelen. Men jeg mener.. må det en slik hendelse til før noe blir gjort? Hvorfor kan ikke folk reagere nå, slik at samfunnet der borte kan bli litt mer sikkert?

1 kommentar:

Ellisiv sa...

Det er jeg helt enig i Ine ! Virker som dagens mennesker må ha en katastrofe før onde vaner og gamle regler kan endres på !! Det er en uvane.