torsdag 13. mars 2008

Jarle + Yngve = Sant

"Mannen som elsket Yngve"


Mannen som elsket Yngve er en film som handler om Jarle og bandet hans, Yngve og Katrine. Det handler om livet deres, både hva som skjer i vennegjengen og hjemme i familien. Alt dette foregår i 1989, mens Berlin-muren faller og alle slags politiske saker foregår ute i den store verden. Jarle er en ganske vanlig gutt med rødt hår og fregner og han er kjæreste med Katrine. De har det veldig bra sammen, helt til Yngve, den nye gutten, starter i klassen. De to guttene blir venner og Jarle får mer enn vennskapelige følelser for han. Forholdet med Katrine begynner å gå dårlig og en kveld drikker han seg litt for full og havner i seng med en annen jente. Denne samme kvelden skjeller han også ut Yngve og kaller han homo og de begynner nesten og sloss. Yngve forlater stedet og prøver å ta selvmord ved å hoppe fra en bru. Hva som skjer videre er opp til deg å finne ut, ta deg en tur på kino og nyt ”Mannen som elsket Yngve”!


Hittil er dette den beste norske filmen jeg har sett. Den var veldig relevant for meg siden hovedpersonene er på min alder, og selv om dette skjedde for ca 20 år siden så skjer det i dag også. Den var veldig interessant å se på, for man fikk innblikk i vanskelige situasjoner i livet deres. I tillegg var den utrolig morsom. Jeg lo mange ganger i løpet av filmen og det er et klart pluss med tanke på at den tar opp et så alvorlig tema, eller så alvorlige temaer. Absolutt en film jeg anbefaler!:)
Hvis du vil lese mer om filmen, kan du gå inn her

Ingen kommentarer: