mandag 4. februar 2008

Sammenligning



Jeg har valgt å sammenligne disse tre bloggene: En blogg om gatemote i Oslo, en blogg av Petter Solberg og en blogg om en svenske som bor i Norge. Oppgaven var som følger: Sammenlign tre blogger med tanke på utforming, oversikt, funksjon osv. Grunngi hva du liker/ ikke liker ved bloggene.

Bloggen om gatemote i Oslo synes jeg, uavhengig om jeg er så veldig interessert i innholdet, hadde en fin utforming. Den var ganske enkel og grei, men den var også ren og stilfull. Dette gjorde at siden jeg likte det som var der, ikke ble forstyrret av andre unødvendige ting, men ble mer interessert i resten av bloggen. Dette var helt omvendt av Petter Solberg sin blogg, for her var det så mye krimskrams at jeg ble helt forvirret. Jeg måtte bruke en god del tid på å finne ut hva som var hva fordi det var så mye forskjellig der. Det kan jo være greit å ha noen av de "applikasjonene" han har der, men jeg synes det ble litt vel mye. Jeg skal ikke si at den var kjedelig, men det ble bare litt for mye av det gode. Bortsett fra dette så synes jeg det var kult at han hadde bilde av seg selv som bakgrunn, det gav et plusspoeng til utformingen. Den siste bloggens utforming var enda enklere og enda greiere enn den første. Her har svensken satset på rema 1000 sitt uttrykk "det enkle er ofte det beste" og jeg liker det! Det var en fin blåfarge som bakgrunn, men jeg syns det kunne vært litt variasjon på en eller annen måte.

Med tanke på oversikt i disse tre bloggene vil jeg si at den første og den siste var best. Her kunne man se ganske kjapt hva man kunne trykke på for å få vite mer, og det var satt sammen på en slik måte at det hang sammen. På Petter Solberg sin blogg synes jeg ikke det var så veldig lett å få god oversikt. Den er ganske rotete, og det er så mange ting der at jeg blir forvirret og ikke vet hva som hører til hva.

Alle de tre bloggene har en eller flere funksjoner. Men alle er ikke like nødvendige og noen kan gi bloggen et negativt inntrykk. Når jeg sier dette tenker jeg på Petter Solberg sin blogg. Han har som jeg sa tidligere litt for mange ting på bloggen sin. For å nevne noen: VG nett linker, nyhetsartikler, annonser fra google og mms. Gatemote i Oslo bloggen syns jeg er den med best funksjon. Her har du tre hovedkategorier som forteller det viktigste om det bloggen handler om, nemlig gatemote i Oslo. Den siste bloggen, om svensken i Norge er helt grei med tanke på funksjon. Den inneholder minimalt med lenker og pekere, kunne kanskje vært noe ekstra her, men den fungerer fint.

I mine øyne var Petter Solberg sin blogg dårligst. Det tok for lang tid å finne frem til det jeg ville der. Det kunne vært moro med noen av de "applikasjonene" han hadde, men jeg syns det ble for mye. Den bloggen jeg likte best av disse tre var den om gatemote i Oslo. Den hadde ikke noe unødvendig, men det som var der var både fint og oversiktlig.

1 kommentar:

Ingunn sa...

Det er morsomt å lese det du skriver. Hva med et bilde også?