onsdag 16. april 2008

Lang tittel!

Denne uken har jeg skrevet om noe jeg synes er veldig viktig, og dette er mine tanker om temaet, så ingen må ta det personlig eller bli fornærmet på noen måte;)


DISKRIMINERING AV MUSLIMSKE KVINNER I NORGE

Muslimske kvinner i Norge har et dilemma; de blir utsatt for press både hjemmefra (fra religionen) og fra resten av det norske samfunnet. Hva eller hvem skal de forholde seg til? Skal de leve opp til alle skikker og tradisjoner i islam og samtidig risikere å ikke leve et best mulig liv i Norge? Eller skal de ”svikte” religionen sin for å bli godtatt i det norske samfunnet?

Likestilling mellom kvinner og menn har ennå ikke kommet så langt som den burde og i islam er dette ekstra tydelig. I de muslimske landene rundt om i verden er kvinnene til for å vaske, lage mat og føde barn. Dessverre er det ofte også slik med de muslimske kvinnene i Norge. De blir ofte undertrykt av mennene sine, eller rett og slett religionen sin. Nå må jeg også nevne at jeg ikke prøver å fremstille muslimske menn som overgripere og potensielle terrorister. Ei heller prøver jeg å fremstille muslimske kvinner som ofre for sine patriarkalske menn. Det jeg vil fram til er at islam er en religion som undertrykker og diskriminerer kvinner, men at det ikke behøver å være slik. Dette har vi gode eksempler på her i Norge, men siden jeg har valgt å skive om den store gruppen som faktisk blir undertrykt og diskriminert, så holder jeg meg til det.

For noen måneder siden ble muslimske Kadra (fra Somalia og bor i Norge) overfalt på åpen gate av åtte muslimske personer. De skrek at hun hadde tråkket på Koranen og gjort skam på Allah. Bakgrunnen for overfallet var nettopp det at Kadra etterlyser en debatt om hvilke rettigheter og plikter den moderne muslimske kvinnen har. Hun mener at Koranens syn på kvinner bør tolkes på nytt og dette synes jeg hun har helt rett i. I KRL- timene på ungdomsskolen var jeg ivrig etter å lære, og en ting jeg lærte var at Koranen sier at det skal være likestilling mellom kvinner og menn. De som har greid å få dette til å høres ut som ”kvinnene er mennenes slaver” må virkelig ha overanalysert Koranen på høyt nivå.

Når vi snakker om Koranen og hva den sier eller ikke sier, så kommer man fort inn på temaet omskjæring. Jeg respekterer islam og deres skikker, tradisjoner og ritualer. Men, muslimene sier at de lever etter Koranen fordi den er Guds ord. Problemet her er at det ikke står noen steder at det er et religiøst krav at kvinner skal omskjæres. Denne skikken er faktisk eldre enn islam og den er helt grusom. Det foregår ved at en person (gjerne en uautorisert person) skraper ut og fjerner deler av underlivet på en jente og så syr igjen. Den mest alvorlige formen for omskjæring er det kun èn cm. åpning igjen. Flere av kvinnene brekker kragebeinet eller lårbeinet, fordi de må holdes nede. Omskjæringen foregår uten bedøvelse. Kvinner som har opplevd dette beskriver det som et helvete. De sier det føles ut som om en tornebusk blir dratt gjennom et betent sår hver gang de rører på seg. Jeg kan ikke engang forestille meg hvor vondt det må være å late vannet eller ha mensen. Og for ikke å snakke om å føde! Mange av kvinnene må skjæres opp, og det er flere som dør under fødsel enn de som ikke er omskjært. I Norge i dag bor det omtrent ti tusen omskjærte kvinner, og selv om det er ulovlig så vet man at noen sender jenter til utlandet for å få dette gjort. Det er som sagt en eldgammel skikk og det er ikke et krav i islam at dette blir utført. Derfor er det helt meningsløst. Det eneste som skjer er at kvinnene ødelegges – mange for resten av livet.

At kvinner skal bruke hijab sier Koranen heller ingenting om. Likevel blir mange jenter og kvinner tvunget til å gå med dette. Jeg kjenner pakistanske jenter som har på seg hijab når de drar hjemmefra. Så skifter de på vei til og fra skolen, nettopp fordi de vil ”passe inn” her i Norge samtidig som de ikke tør å si nei til foreldrene. En annen sak som er vanlig for pakistanske jenter er at de ikke får lov å ha norsk kjæreste. Sex før ekteskapet er strengt forbudt, men for gutter er det akseptert. Noen av kvinnene er så redde for at jomfruhinna ikke er der når de gifter seg at de får utført plastiske operasjoner. Hvorfor får ikke alle kvinnene velge disse tingene selv?

Arrangert ekteskap er et godt eksempel på at valgfriheten og da også ytringsfriheten nesten ikke eksisterer for mange muslimske kvinner. Tenk om du har levd i Norge hele ditt liv, så plutselig en dag sier foreldrene dine ”Nå skal du dra til Pakistan og gifte deg med fetterren din.” For et forferdelig sjokk! Kanskje du allerede har en kjæreste hjemme i Norge, hva skal du gjøre? Hvis jenta protesterer blir hun ofte truet med fysisk eller psykisk vold, og jenta vil naturligvis ikke bryte alle bånd med familien sin. Dermed har hun ikke stort valg og må dra til Pakistan og gifte seg med en hun kanskje aldri har møtt. Er det en tradisjon eller en skikk i islam at foreldre tvinger datteren sin til å gifte seg med en hun ikke vil gifte seg med? De eneste som har en sjanse til å tjene på tvangsekteskap er foreldrene. Hvis de greier å gifte seg inn i en høyere kaste blir det jubel og glede, men blir det en lavere kaste så får nok datteren skylda. Jeg trodde kastesystemet hørte til steinalderen og jeg mener absolutt at man selv skal få velge hvem man skal dele resten av livet sitt med.

Alle disse skikkene, tradisjonene eller ritualene (kall det hva du vil) er helt meningsløse og de er med på å undertrykke muslimske kvinner over hele verden, men også her i Norge. Jeg vil si at det er en slags ond sirkel. De blir undertrykt og diskriminert hjemme hvis de ikke gjør akkurat som mannen sier, og de blir diskriminert i det norske samfunnet fordi de ikke er akkurat som oss nordmenn. Nordmenn har nemlig en lei tendens til å ikke integrere de som ikke ser ut som oss og oppfører seg akkurat som oss.

Etter min mening finnes det en enkel løsning på dette problemet. For det første må muslimer forstå at for eksempel omskjæring er kvinnemishandling. De må også forstå at det å gifte bort barna sine ikke gir noen mening. De må rett og slett slutte å behandle muslimske kvinner som slaver og la dem ta sine egne valg. Vi som er ”ekte nordmenn” må også skjerpe på holdningene. Ofte er vi så forutinntatte at vi går store omveier for å ikke gå forbi en utlending som helt sikkert er overgriper eller drapsmann.

Det vi da har kommet fram til er at disse kvinnene ikke trenger å finne seg i alt mulig rart. De trenger heller ikke å svikte religionen sin på noen måte, for å få et godt liv i Norge. Det er faktisk mulig å være muslim og ha det godt i det norske samfunnet, hvis alle bare vil det nok! Men da må alle stå på for å bedre fremtiden til disse kvinnene. Hvis jeg og alle andre gjør det vi må, vil verden bli et bedre sted. Hvertfall for disse kvinnene som ikke fortjener annet enn det beste. Fremtiden er i våre hender.

1 kommentar:

Ingunn sa...

Det er nesten rart at ingen har kommentert her. Kanskje de ikke tør? Jeg syns uansett at du er tøff som sier hva du mener om et tema som mange er redde for å uttale seg om. Det er ikke vanskelig å være enig med deg i at dette i virker temmelig urettferdig, og jeg har til gode å høre noen overbevisende argumenter for at jenter bør dekke seg til. Men jeg vil gjerne høre dem hvis de fins!